Řídící vozy řady 961 Českých drah získají zabezpečovací systém ETCS, ČD - Telematika vybaví celkem 34 „Syslů“

Řídící vozy Českých drah řady 961, které vznikly rekonstrukcí původních osobních vozů řady Bdt z 80. let, získají evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System). Celkem 34 vozidel vybaví mobilní částí této špičkové technologie ČD - Telematika ve spolupráci se společnostmi Alstom a Škoda Transportation. Rozhodl o tom výsledek výběrového řízení vypsaného Českými drahami. Předpokládaná celková hodnota zakázky je cca 577 milionů Kč.

„Zavádění ETCS na českou železnici je podle nás jednoznačně nejvýznamnější bezpečnostní projekt v této oblasti pro několik příštích let,“ zdůrazňuje Tomáš Businský, člen představenstva a ředitel úseku Infastruktura ČD - Telematiky. „V segmentu tzv. retrofitu, tedy zpětného vybavování již provozovaných železničních vozidel palubními jednotkami zabezpečovacího systému ETCS, patříme ke špičce, což vítězství v tomto výběrovém řízení jen potvrzuje,“ dodává Businský.  

Řídící vozy 961, kterým se přezdívá „Sysel“, jsou dnes plně klimatizované, vhodné pro přepravu cestujících na vozíku, mají vyhrazený prostor pro přepravu dětských kočárků a jízdních kol. V provozu mohou dosáhnout maximální rychlosti až 140 km/h. 
Řídící vozy ovládají a kontrolují jednotlivé vozy vlakové soupravy a strojvedoucí z řídícího stanoviště ve voze ovládá neobsazenou lokomotivu prostřednictvím mezivozové komunikace v rámci vratných souprav.

„Vybavení „syslů“ zabezpečovačem ETCS logicky, technicky i časově navazuje na projekt zástavby ETCS do lokomotiv 362 WTB a 162 WTB, který ČD - Telematika úspěšně realizuje od června 2019“, vysvětluje Josef Mrázek, ředitel programu ETCS. 

ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém, který postupně nahrazuje různé národní systémy jednotlivých evropských zemí a zvyšuje bezpečnost provozu na tratích u nichž je v souladu s národním implementačním plánem počítán provoz ve výhradním provozu pod systémem ETCS. 

ČD - Telematika a.s. je významným poskytovatelem v oblasti drážních technologií pro zabezpečení a komunikace a dodavatelem velkoobchodních telekomunikačních služeb a služeb v oblasti správy, údržby i výstavby optických infrastruktur. Provozuje vlastní optickou síť v ČR, která je součástí klíčové infrastruktury státu. Portfolio svých činností doplňuje službami s přidanou hodnotou v oblastech jako je silniční telematika. 
 

„Zavádění ETCS na českou železnici je podle nás jednoznačně nejvýznamnější bezpečnostní projekt v této oblasti pro několik příštích let,“ zdůrazňuje Tomáš Businský, člen představenstva a ředitel úseku Infastruktura ČD - Telematiky. „V segmentu tzv. retrofitu, tedy zpětného vybavování již provozovaných železničních vozidel palubními jednotkami zabezpečovacího systému ETCS, patříme ke špičce, což vítězství v tomto výběrovém řízení jen potvrzuje,“ dodává Businský.